Online tutoring

Det er en hård tid for os alle sammen, hvad angår helbredet og familien, men også hvad angår arbejde og hjemmeundervisning. Efter de nuværende anbefalinger om at holde afstand, og efter vi har indset, hvor vanskeligt det er for forældre at fortsætte med at arbejde hjemmefra, samtidig med at de skal hjemmeundervise deres børn, tilbyder Sitly nu en mulighed for onlineundervisning for at gøre det lettere for forældrene. 

En onlineunderviser hjælper børn med deres lektier i overensstemmelse med skolens instruktioner via videoopkald (Skype, Google Hangouts, Zoom). 

Det er nemt at finde en eller selv blive onlineunderviser på Sitly – alt, du skal bruge, er en internetforbindelse og en app, der understøtter videoopkald. 

Sådan finder man en onlineunderviser/tilbyder onlineundervisning: 

1. Tilmeld dig Sitly. Du kan angive, hvorvidt du har brug for en underviser, eller om du vil tilbyde din hjælp som onlineunderviser. Angiv, hvad det er for nogle opgaver, som dine børn har, i "Om"-afsnittet. 
2. Led efter personer, der tilbyder onlineundervisning, eller som leder efter en onlineunderviser. Se deres profil for at finde ud af, hvornår de står til rådighed. Når du finder en passende person, kan du sende dem en besked.
3. Har du fundet en? I kan "mødes" via en telefonsamtale eller et videoopkald, så I kan lære hinanden at kende. Børnene og deres onlineunderviser kan også få muligheden for at mødes på denne måde. 

Sådan opsætter man onlineundervisning 
  • Forældre: Sørg for, at underviseren modtager alt det nødvendige skolearbejde i forvejen, hvilket f.eks. kan være via e-mail eller Google Drive. Du kan også sende det via Telegram eller Skype.
  • Underviser: Gennemgå skolearbejdet, før undervisningen starter for at sikre dig, at du ved, hvad der skal gøres, og at du forstår det hele. 
  • Beslut jer for, hvilken app I ønsker at bruge til videoopkaldene, så I kan installere den. Du kan læse mere om de gratis muligheder, der findes, og hvordan, de fungerer, lige her [link to app instructions]
  • Forældre: Sørg for, at dit barn har et roligt sted at arbejde. Støjdæmpende hovedtelefoner er en glimrende måde til at holde dit barn fokuseret på underviseren og lektierne. 
  • Underviser: Under opkaldet skal du skifte mellem at gennemgå opgaverne, der skal laves, og lade barnet arbejde selvstændigt. Forsøg at gøre opgaverne sjove og engagerende, og glem ikke at rose og opmuntre barnet. 
  • Evaluer efter de første par opkald, og hold hinanden opdateret om barnets fremgang; vær ikke bange for at stille spørgsmål eller komme med råd til forbedringer. 

Hvilke apps til videoopkald kan man bruge?

Der findes mange gratis apps, som man kan bruge til onlineundervisning, herunder Skype, Zoom, Google Hangouts og Facetime.

Sådan bruger man programmerne

Skype 
(egnet til Mac, tablet og PC. Gratis.)

Installation: 

Sådan kommer man i gang

  • Opkald og beskeder: Søg efter forælderens eller onlineunderviserens brugernavn i søgefeltet. Klik på personen, du leder efter, fra listen, og ring dem op.
  • Deling af filer/skoledokumenter: Du kan bruge chatikonet til at åbne chatskærmen. Her kan du sende links og vedhæfte filer ved at trykke på papirklips-ikonet.
  • Skærmdeling: Dette er sommetider nyttigt, når børn har onlinelektier. Det gør det muligt for jer at dele alt, der er på hinandens skærme: onlinematerialer, hjemmesider, videoer, alt, du skriver på din egen skærm i et tekstdokument. Du kan komme i gang ved at klikke på 'Skærmdeling'-knappen. På mobilversionen skal du klikke på ikonet med de tre punktummer og derefter 'Skærmdeling'-knappen. 

Zoom
(egnet til Mac, tablet og PC. Gratis.)

Installation:

  • Opret en gratis Zoom-konto på 
    https://www.zoom.us
  • Brug Zoom via din browser, når du logger ind på din konto på https://www.zoom.us, eller download appen i App Store eller Google Play Butikken

Sådan kommer du i gang:

  • Når du har logget ind, skal du klikke på pilen, der peger nedad, og vælge 'Start with Video' og derefter klikke 'New Meeting'. Klik på 'Invite'-knappen i bunden af skærmen, og vælg derefter at invitere en deltager via e-mail eller et link. 
  • Opkald og beskeder: Når en deltager har accepteret en invitation via e-mail eller ved at klikke på linket i invitationen, du har sendt dem, begynder et møde i det virtuelle mødelokale. Zoom tilbyder gratis opkald med mulighed for at deltage via et telefonopkald via et almindeligt telefonnummer.
  • Planlægning af timer: Zoom's webportal gør det muligt at sende invitationer til at deltage i en time direkte til elevens e-mail med et personliggjort møde-ID og kodeord. Der er også mulighed for tilbagevendende invitationer.
  • Skærmdeling: Vælg 'Share Screen'-knappen i bunden af dit virtuelle mødelokale. Du kan derefter vælge at dele hele skærmen, individuelle apps, tavle eller en individuel fil fra en specifik placering på din computer (eller Dropbox/Google Docs). 

Google Hangouts
(egnet til Mac, tablet og PC. Gratis.)

Installation:

  • Gå til https://hangouts.google.com eller åbn Hangouts i Gmail i dropdown-sektionen i det øverste højre hjørne
  • Klik på 'New Conversation' i toppen
  • Indtast og vælg et navn/e-mail

Sådan kommer du i gang

  • Opkald og beskeder: Klik på 'Video call'. Dette åbner en ny 'Hangout'. En popup-besked vil bede dig om at tilføje forælderens eller underviserens e-mailadresse. Dette vil sende en invitation til den anden person via e-mail. Når personen accepterer invitationen, vil hun/han automatisk deltage i videoopkaldet.
  • Skærmdeling: Klik på 'Screen share'-knappen i menuen i toppen. Et nyt vindue vil dukke op, og du skal derefter vælge skærmen, du ønsker at dele. Klik på 'Share Selected Screen'-knappen. Den lader dig dele alt, der er på din skærm: lektier, hjemmersider, videoer, alt, du skriver på din egen skærm i et tekstdokument.
  • Problemfri planlægning: Helt integreret med din Gmail-konto. 

Facetime
(egnet til Mac/iOS. Gratis.)

Installation:

  • Åbn FaceTime-appen på din iPhone/iPad/Mac og log ind med dit Apple-ID, eller download FaceTime-appen fra App Store

Sådan kommer du i gang:

  • Foretag et FaceTime-opkald ved at klikke på '+"-knappen og indtaste underviserens eller elevens e-mailadresse/telefonnummer. Hvis du har personens navn i dine Kontakter, kan du begynde at skrive deres navn i søgefeltet.

Google Docs

Installation: 

  • Gå til https://docs.google.com eller log ind på din Gmail-konto og vælg Docs fra dropdown-menuen i det øverste højre hjørne
  • I det øverste venstre hjerne, under 'Start a new document', skal du klikke på 'New+', eller gå til docs.google.com/create for at oprette et nyt dokument øjeblikkeligt

Sådan kommer du i gang:

  • Del filer og mapper med andre brugere via e-mailinvitation: Klik blot på 'Share' i det øverste højre hjørne af dokumentet, og indtast en e-mailadresse sammen med en besked om det dokument, du deler. Den inviterede person vil modtage en e-mail og vil være i stand til at se det delte dokument og redigere det.
  • Brug Google Docs som et samarbejdsredskab som man normalt ville med et almindeligt Word-dokument.